در جستجوی حقیقت

استرس چه تاثیری در یادگیری دانش‌آموزان دارد؟

يكشنبه, ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۰۷ ق.ظ

استرس تاثیر بسیاری زیادی بر یادگیری کودکان و دانش‌آموزان دارد. استرس و یادگیری رابطه پیچیده‌ای با یکدیگر دارند اما چرا؟ برخی از کودکان زمانی‌که تحت فشار هستند استرس در آن‌ها به عنوان یک محرک عمل می‌کند و میزان یادگیری کودکان را افزایش می‌دهد. اما افزایش بیش از حد استرس موجب کاهش یادگیری می‌شود و دانش‌آموزان و کودکان را از درس خواندن فراری می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که حتما باید به آن توجه داشته باشید تاثیر منفی استرس بر یادگیری کودکان و دانش‌آموزان است. بسیاری از والدین سوال می‌کنند که تاثیر استرس بر یادگیری دانش آموزان ابتدایی به چه میزانی است؟ یک جواب قاطع برای این موضوع وجود دارد، استرس و اضطرابی که کودکان و دانش‌آموزان از طریق مدرسه یا والدین خود احساس می‌کنند موجب از بین رفتم انگیزه آن‌ها برای یادگیری و درس خواندن می‌شود.

چه عواملی موجب استرس در دانش‌آموزان ابتدایی می‌شود؟

استرس معمولا از سمت خانواده، دوستان یا مدرسه ایجاد می‌شود و کودکان و دانش‌آموزان در کنترل آن نقش زیادی ندارد. استرس زمانی رخ می‌دهد که کودکان توانایی پاسخگویی به سوالات را ندارند. البته در شرایط خاصی استرس از درون کودکان آغاز می‌شود و آن‌ها نمی‌توانند استرس خود را کنترل کنند. اما چه زمانی کودکان دچار استرس می‌شوند و تاثیر استرس بر یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی چگونه است؟

۱) محیط خانه و مدرسه

محیط خانه و مدرسه زمانی‌که پر تنش باشد استرس کودکان نیز بیشتر می‌شود. این بدین معنی است که مهم‌ترین عاملی که موجب می‌شود کودکان و دانش‌آموزان ابتدایی و حتی دانش‌آموزان با سنین بیشتر در هر محیطی استرس داشته باشند، استرس در محیط خانه است. اگر می‌خواهید کودکانی با ذهن فعال داشته باشید بهتر است آن‌ها را از استرس دور کنید. زمانی‌که محیط خانه پر استرس باشد کودکان نه در محیط خانه و نه در محیط مدرسه مطالب را یاد نمی‌گیرند.

۲) فضای مجازی

یکی دیگر از شرایطی که موجب می‌شود کودکان و دانش‌آموزان در سنین پایین معمولا استرس داشته باشند، اخبارهای فضای مجازی است. کودکان زمانی‌که اخبار بد را از والدین خود می‌شنوند نسبت به امنیت خود احساس نگرانی می‌کنند. والدین باید برای کاهش استرس کودکان خود آن‌ها را از فضای مجازی و اخبار بد دور کنند.

۳) اعتماد به نفس پایین

مهم‌ترین دلیلی که موجب می‌شود کودکان در محیط مدرسه استرس داشته باشند، اعتماد به نفس پایین است. این بدین معنی است که آن‌ها می‌ترسند جواب سوالی را ندانند یا به اشتباهی سوالی را پاسخ دهند. بنابراین این موضوع موجب می‌شود آن‌ها همیشه در هنگام یادگیری استرس داشته باشند و این موضوع به مرور زمان موجب می‌شود آن‌ها از درس خواندن فراری شوند.

 

 

۰۰/۱۱/۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
سید کیان علی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی