در جستجوی حقیقت

معرفی انواع گروه سنی

سه شنبه, ۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ۰۷:۱۵ ب.ظ

گروه سنی الف – ( سالهای قبل از دبستان یعنی تا 6 سالگی)
برای این گروه سنی کتاب هایی مناسب است که دارای کلام آهنگ دار است و نیز قصه هایی که قطعات تکراری دارند . کتاب هایی که در آن از اشیای محیط کودک ، گیاهان و جانداران صحبت می شود .

گروه سنی ب – ( سالهای اول دبستان یعنی6 و7سالگی)
با توجه به مشخصات این دوره ، خواندن داستان های کوتاه و مجموعه داستان ها مناسب است . کودک خود قدرت خواندن دارد ولی حوصله داستان طولانی را دارد . داستان هایی که گرمای روابط خانوادگی را توصیف می کنند ، درباره همکاری های گروهی کودکان باشد ، به کودک به طور غیر مستقیم دل و جرات مقابله با مشکلات را بدهد ، مفید است .

                              دو کودک در گروه سنی ب در حال تمرینات ورزش رزمی

گروه سنی ج – ( سالهای میانه دبستان یعنی 8 و9 سالگی)
در این سنین کودکان می توانند داستان های بلند بخوانند ، اما کتاب های تک داستان نه کتاب های مجموعه داستان . کتاب هایی که به ماجراهای کودکان پرداخته ، درباره سرزمین های دیگر است و حتی می تواند قسمت هایی از کتاب های علمی و تاریخی باشد .

گروه سنی د – ( سالهای آخر دبستان یعنی 10و11 سالگی)
کتاب های مناسب برای این گروه سنی ، ماجراهای واقعی گذشته و حال ، شرح حال ها ، داستان های واقعی طولانی ، کتاب های ماجرایی و قهرمانی و نیز داستان های عاطفی – احساسی جذاب می شود . میل به افسانه کم می شود . به شخصیت داستان ها توجه دقیق می شود . مباحث علمی – تاریخی توجه این گروه سنی به ویژه پسران را جلب می کند .

گروه سنی هـ - ( سالهای نوجوانی یعنی 12و13و14و15 سالگی)
کتب مناسب ، کمک بسیار بزرگی به نوجوانان در این سنین است زیرا از تمرکز آنها در مسایل محدود و بی اهمیت جلوگیری می کند و مسیر درست دیدن ، درست اندیشیدن و درست احساس کردن را به آنها نشان می دهد . در واقع به بلوغ فکری ایشان مدد می رساند. شرح حال ها ، ماجراهای واقعی از زندگی مردم ، شخصیت های بزرگ تاریخ ، شرح اکتشافات ، اختراعات ، مبارزات اجتماعی به آنها کمک می کنند که صفات واقعی انسان را بشناسند.

۰۰/۱۱/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
سید کیان علی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی